Tvivl og underskud - hvad gør jeg?

Spørgsmål

Hej psyktro

Jeg er kristen og kommer fra en kristen familie, så det med at tro ligger mig meget nær.
Jeg kæmper selv med nogle psykiske ting (ADHD), hvor det går meget langsomt med behandling lige for tiden - men der er noget i gang.

Men en anden ting, som er virkelig frustrerende, er, når jeg kommer til at tvivle. Kommer til at tvivle på om Gud findes og om man kan stole på det, der står i Bibelen - blandt andet. Det er virkelig svært at forholde mig til dette, da der i forvejen ikke er meget energi at tage af. Jeg hører ofte at man skal forholde sig til sin tvivl, gøre noget ved den og ikke bare lade den vokse sig stor og tage modet og troen fra en. Dermed tænker jeg, at jeg virkelig skal gøre alt for at komme denne tvivl til livs - men det kan jeg ikke, jo i en tid, fordi når jeg støder på noget, jeg ikke forstår, eller som er svært at tro på, vil jeg gerne finde svar og grundlag for dette - men jeg kører så hurtig træt, - og så disse tanker med at man ikke bare må lade tvivlen stå - det gør at jeg stresser over det, fordi hvad skal jeg gøre, når jeg ikke har energien til det? Er jeg stadig frelst, hvis nu Jesus kommer igen, mens jeg tvivler. Mit hoved bliver så fyldt, og det hele kører bare rundt at det ikke er til at hitte rede i.. Jeg kan bede til Gud og ligge tvivlen over til ham - men uroen fylder stadig videre.

Til tider føles min tro så lille og ligegyldig - og her ved jeg også bare (eller har hørt) at ligegyldighed er noget af det værste, man kan føle - og så panikker jeg jo bare endnu mere. Og jeg synes bare, det er så træls at have at have det sådan her - for mit hoved bliver bare så træt. Jeg vil næsten hellere have at alt andet ramler - bare ikke min tro, for det er den grundsten, jeg bygger mit liv på - der jeg finder håb, når det ellers er svært.

Jeg har snakket med forskellige personer om det, men det ler svært for dem at vejlede - især fordi de ikke rigtig ved, hvordan det er at tvivle, og ikke have energien til at tage sig af tvivlen. Håber i kan hjælpe mig.

Mvh .

Svar

Kære spørger

Tak for dit brev. Godt du tog dig tid. Nu håber jeg, at jeg har forstået det så godt, at jeg kan hjælpe lidt.

Jeg vil prøve at komme omkring fire punkter fra dit brev: Tvivl, ligegyldighed, energi og grundsten.

Tvivl
Godt du nævner det. Jeg tror, at tvivl rammer de fleste kristne. For vi fatter ikke Gud, og det vi ikke kan få styr på, det nager. Jeg kender også til det der sug i maven, når jeg tænker: Gisp! Hvad nu hvis det slet ikke er sandt? Jeg kan ikke tro, som jeg gerne vil, men jeg har erfaret, at jeg er blevet mere sikker med årene. Derfor tænker jeg, at du godt må sige: Jeg har noget tvivl, men jeg håber, det retter sig. Selvom usikkerheden bliver der, når du har bedt, vil den måske skrumpe en anelse for hver gang. Du skriver, at du ofte hører, at man skal forholde sig til sin tvivl. Jeg tror, du skal høre mere af, at du må komme til Jesus med alt. En idé: Prøv at bruge dagens vandring på el-camino.dk. Der er nogen andre, der har bestemt, hvad du skal høre fra bibelen lige netop i dag, og du bliver guidet igennem en kort andagt og får også serveret en bøn, du kan bede. Så får du lidt fri fra dine egne tanker, og du kan sige til dig selv, at nu har du søgt Gud i dag.

Ligegyldighed
 Ja, at være ligeglad med Gud er ikke godt, og det bliver man flov over at opdage hos sig selv.  Jesus vil tilgive dig, at din tro er uperfekt, ligegyldig og lille, og hvis du ønsker at være med, når han kommer igen, så har du helt samme ønske som ham. Men jeg tror, at du måske er mere træt end ligeglad. Kunne du prøve at kalde det træthed og hvile lidt, når du føler ligegyldighed?

Energi
Jeg kan godt forstå, at det kan knibe med energien. Lige præcis når det gælder troen, var det meningen, at du skal bruge mindre energi end ellers: 1. Du skal ikke bruge krudt på at blive forstået, for Jesus ved, hvordan du har det. 2. Du skal ikke kæmpe for at lykkes i forhold til ham. Han vil sørge for, at du vokser som kristen, usynligt, men virkeligt. Der er noget i gang, som du også skriver om din ADHD-behandling.

Grundsten
På en måde svarer du selv på dit brev. Nu har du luftet det, der er svært, for det er det. Men troen er den grundsten, du bygger dit liv på, og som giver dig håb, når det er svært. Tvivl og ligegyldighed kan komme til at ligge hen over troen som mos og skidt på en sten. Så er det godt at lufte det over for Gud og andre, og det gør du allerede.  Måske kan du hvile lidt mere og lukke andre tanker ind (som at følge dagens vandring på el-camino.dk) og måske spørge, om de vil bede for dig. Det kan du gøre ved at ringe til psyktro-linjen (24803022) engang imellem. Der er åbent fra 19-22 hver aften, og man behøver ikke endevende hele sin situation for at få bedt en bøn. På den måde kommer der lidt friske tanker ind.

Gud har selv skabt dig, og han ved, du har ADHD, og så har man ikke energi til så meget som man selv og andre tror. Det ved han, og det forstår han. Godt, du er ærlig om det. Jeg håber, du med tiden mærker mere af det, at troen er din grundsten, når alt andet er svært.

Kærlig hilsen

Hanne Poulsen
pædagog